Przewodnik

Kanały reklamy online

Adserwer

System informatyczny, umożliwiający emisję i zarządzanie kampaniami reklamowymi online oraz raportowanie i analizę wyników kampanii.

API

Aplication Programming Interface jest interfejsem do programowania aplikacji, umożliwiającym realizację określonego zakresu zadań. Inaczej określony zestaw reguł i ich opisów, w jaki programy komputerowe komunikują się pomiędzy sobą.

Baner - display

Reklama wykorzystująca kreacje graficzne, zapisane jako pliki JPEG, GIF, Flash i itp.

CPA

Cost per Action. Model rozliczania kampanii reklamowych. Opłata pobierana jest za uzyskanie jednej określonej akcji spowodowanej wyświetleniem reklamy.

CPC

Cost per Click. Modeli rozliczania kampanii reklamowej. Koszt jej przeprowadzenia uzależniony jest od liczby kliknięć. Opłata pobierana jest za faktyczną liczbę kliknięć.

CPL

Cost per Lead. Model rozliczania kampanii reklamowej oparty o liczbę leadów.

CPM

Cost per Mile. Model oparty na liczbie odsłon reklamy.

CTR

Click Thru Rate. Stosunek liczby kliknięć do liczby odsłon wyrażony w procentach.

Content

Zawartość strony internetowej obejmująca zdjęcia i teksty.

DISPLAY

Kanał komunikacji reklamowej w Internecie. Komunikacja odbywa się poprzez wyświetlanie określonej wielkości pól z komunikatami graficznymi, tekstowymi lub filmowymi , tzw. banerów.

Dom mediowy

Firma pośrednicząca w sprzedaży reklam, współpracująca zazwyczaj z wieloma serwisami internetowymi.

Interfejs użytkownika

Przestrzeń, w której następuje interakcja człowieka z maszyną. Wygląd, wierzch każdej aplikacji, systemu i platformy. To, co użytkownik widzi i czym posługuje się, aby wywołać określoną reakcję programu.

Keywords

Słowa lub wyrażenia, po które pozwalają klientom dotrzeć na odpowiednią stronę, szukając informacji o produkcie lub usłudze w Internecie.

Konwersja

Wykonanie przez Internautę pożądanej akcji, spowodowanej przekazem reklamowym, np. zapis do newslettera, udział w ankiecie, czy rejestracja na portalu.

Mobile

Ogólnie rynek urządzeń mobilnych. Kanał komunikacji odnotowujący od kilku lat najdynamiczniejszy wzrost..

Marketing mobilny

komunikacja reklamowa odbywająca się za pośrednictwem urządzeń mobilnych, tj. telefonów, smartfonów i tabletów.

Optymalizacja

Optymalizacja treści lub grafik. Dostosowanie treści, kodu oraz grafik, pod określonym kątem, najczęściej dla osiągnięcia najwyższej efektywności działania liczby wyświetleń itd.

Pozycjonowanie

Określone działania, na przykład dopasowanie treści strony internetowej pod kątem określonych słów kluczowych, jak również rozwijanie bazy linków prowadzących do strony w celu poprawienia jej pozycji na liście wyników wyszukiwania.

Reklama intekstowa

Reklama wyświetlona w treści strony internetowej. Specjalny algorytm analizuje treść pod kątem wskazanych słów kluczowych, a następnie do tych słów dołącza reklamę.

Reklama kontekstowa

Reklama , zazwyczaj tekstowa, której treść powiązana jest z tematem właśnie przeglądanej strony

ROS (Run on Site)

Kampania realizowana z wykorzystaniem powierzchni reklamowej, wybranej przez reklamodawcę witryny. Dostarczają wydawcom największe przychody.

RTB

Real Time Bidding to model reklamy internetowej oparty na kupowaniu odsłony reklamy display (banerowej) w drodze aukcji w czasie rzeczywistym dla konkretnego użytkownika. Dzięki temu reklamodawca może dotrzeć do mocno spersonalizowanej grupy odbiorców, którzy go interesują, płacąc jedynie za te wyświetlenia, które pojawiły się na ekranach konkretnych użytkowników.

SEARCH

Ogólnie o kanale komunikacji reklamowej w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych, w sieci Google.

SEM

Search Engine Marketing czyli marketing w wyszukiwarkach. Działania promocyjne, kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW, które mają na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji w serwisie.

SEO

SEO Search Engine Optimization, czyli pozycjonowanie w wyszukiwarkach Google. Komunikat pojawia się ponad wynikami wyszukiwania lub w bocznej części okna przeglądarki, w formie linków wiodących do konkretnych stron. Według amerykańskich badań jest to najbardziej efektywny kanał e-marketingowy.

SOCIAL

Ogólnie o portalach społecznościowych i sferze życia skoncentrowanej wokół nich. Social media obejmują strony internetowe, których zawartość jest tworzona, utrzymywana i oceniana przez ich użytkowników.

Targetowanie

To działanie mające na celu szczegółowe określenie odbiorców komunikatu reklamowego. Podstawowe rodzaje targetowania: geograficzne i demograficzne. Wyróżniamy także targetowanie behawioralne, a nawet sprzętowe (pozwalające docierać do odbiorców posługujących się konkretnym modelem sprzętu mobilnego, na którym docelowo ma być wyświetlony komunikat).

Zasięg

Zasięg posta to liczba użytkowników, którzy zobaczyli wyświetlany post.
Zasięg może być płatny lub organiczny.

COŚ O RTB

RTB czyli Real-Time Bidding to nowoczesna metoda sprzedaży i zakupu powierzchni reklamowych w Internecie. Sprzedaż w tym systemie odbywa się w czasie rzeczywistym, i opiera się na modelu aukcyjnym.

rtb

Statystyki

Jak podaje eMarketer globalne wydatki na reklamę mobilną w 2014 roku wynosiły ponad 40 mld dol.

adex
table1

33%

Tempo wzrostu rynku social media w Polsce na koniec 2014 roku .

Wydatki na SEM w 2014 roku przekroczyły wartość

950 mln zł

SEM stanowił

36%

wydatków na reklamę online

w grudniu 2014 roku

31%

globalnego ruchu na stronach internetowych pochodziło z wiodących sieci społecznościowych

o 28%

Wzrosła liczba mobilnych użytkowników social media. Facebook pozostaje liderem na rodzimym rynku.

WYDATKI NA REKLAMĘ ONLINE

Reklama online to jedna z najprężniej rozwijających się obecnie dziedzin komunikacji marketingowej.

według badania Gemius przeprowadzonego w 2015 r. z Internetu korzysta już 70 proc. Polaków,
co oznacza ponad 24 miliony użytkowników.

people

24 miliony urzytkowników

Nakłady na reklamę online w Polsce stale wzrastają.
Wartość reklamy internetowej w Polsce, w roku 2014, wzrosła o ponad 176 mln zł i wyniosła 2,6 mld zł porównaniu z rokiem poprzednim.

table2