Czym jest RTB
Real Time Bidding to model reklamy internetowej oparty na kupowaniu odsłony reklamy display (banerowej) w drodze aukcji w czasie rzeczywistym dla konkretnego użytkownika. Dzięki temu reklamodawca może dotrzeć do mocno spersonalizowanej grupy odbiorców, którzy go interesują, płacąc jedynie za te wyświetlenia, które pojawiły się na ekranach konkretnych użytkowników.
Środowisko RTB
Na funkcjonalny system RTB składa się kilka elementów
Supply Side Platform SSP
platforma technologiczna SSP optymalizuje wykorzystanie powierzchni oferowanej przez wydawców i umożliwia jej zakup za pośrednictwem automatycznych systemów po stronie kupujących
Trading Desk
podmiot zajmujący się zakupem i optymalizacją kampanii RTB
AdExchange
agregator sprzedażowy oferujący powierzchnię reklamową do zakupu
Ad Networks
sieci reklamowe, które korzystają z modelu RTB
Jak odbywa się aukcja
1
Kiedy Internauta, przeglądając strony internetowe w przeglądarce, trafia na stronę wydawcy, ta kieruje przeglądarkę na adserwer wydawcy.
2
Kod wysłany do przeglądarki zawiera w sobie przekierowanie. To przekierowanie kieruje internautę do serwera SSP.
3
SSP odczytuje pliki cookie, które identyfikują danego internautę na serwerach.
4
Kiedy rozpoczyna się aukcja, system zbiera oferty cenowe od różnych podmiotów DSP.
5
Wygrywa ten, kto zaproponował najwyższą cenę za wskazaną odsłonę reklamy.
6
Przeglądarka wyświetla przed użytkownikiem treść komunikatu reklamowego.
Zalety rozwiązań RTB
Reklamodawcy korzystający z RTB uznają je za jedno z najbardziej skutecznych rozwiązań, służących dotarciu do klientów za pomocą różnych przekazów w pojedynczej kampanii. Przewaga RTB nad tradycyjnymi rozwiązaniami reklamy online widoczna jest na poziomie finansowania kampanii, gdzie wartość budżetu przekłada się na znacznie wyższą liczbę odsłon, a przez to gwarantuje znacznie wyższą skuteczność działań.